BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Drømmer du om at lede og videreudvikle Danmarks naturvilde sciencepark? Er du god til at sætte retning og sikre fremdrift? Er du visionær og inkluderende i din ledelsesstil? Observatoriet i Brorfelde søger en ny ledestjerne med erfaringer og ambitioner til at stå i spidsen for at bringe stedet videre til de næste skridt i udviklingen.
En ganske særlig arbejdsplads
Observatoriet i Brorfelde ligger syd for Holbæk. Hele området udgør 40 hektarer, 11 bygninger og hele 3 fredninger: bygningerne, landskabet og selve nattemørket. Fra 1953 til 1996 var stedet en levende forskerby for astronomer og håndværkere. I dag er Observatoriet en naturvild sciencepark, som formidler alt mellem himmel og jord til gæster fra nær og fjern. Det sker gennem udstillinger, foredrag, skoletjenesteforløb og meget andet.
Observatoriet er i rivende udvikling. Det er en spændende og kreativ arbejdsplads i enestående omgivelser, hvor dagene sjældent er ens. Med sine 42.000 gæster pr. år har Observatoriet i Brorfelde udviklet sig til betydelig formidlings- og turistdestination på Vestsjælland. Det forventes, at Observatoriet fortsætter i en rivende udvikling.
Rammerne for Observatoriet
Observatoriet er ejet og drevet af Holbæk kommune. Der arbejdes med et årligt budget på godt 7,3 mio. kr., hvoraf den kommunale medfinansiering alene udgør godt 3 mio. kr. Det betyder, at der løbende hentes betydelige midler ind fra egen indtjening såvel som fra fonde.
Medarbejderstaben udgør lige nu 10 årsværk og en håndfuld timelønnede. Vi har et ønske om at vækste i aktivitet og besøgstal. Det kræver mere økonomi og netop nu afdækker vi mulighederne for at kunne opnå statslig støtte til driften af Observatoriet. Det forventes derfor, at den nye leder vil indgå som en helt central figur i det arbejde.
Som leder af Observatoriet ønsker vi, at du skal have blik for
Samarbejde
- Du skal evne at opbygge og fastholde et åbent, positivt og dialogbaseret arbejdsmiljø og netværk til både medarbejdere, dine leder- og medarbejderkolleger i kommunen samt foreninger og andre aktører f.eks. sciencecentre, visitorganisationer m.fl.
- I forhold til medarbejderne skal du som leder evne at skabe følgeskab, engagement og ejerskab til opdagelsescenterets aktiviteter gennem en tillidsfuld og inkluderende ledelsesstil. Det kræver en synlig og tilgængelig person, der med stærke kommunikative kompetencer medvirker til at sikre tryghed og tillid – også i det eksterne samspil med interessenter og samarbejdspartnere.
- Du skal medvirke til at sikre strukturer, der understøtter overblik og vidensdeling medarbejderne imellem.
Sikker drift og økonomistyring
- Du skal sikre en effektiv, serviceorienteret og bæredygtig drift af Observatoriet og kunne balancere mellem ambitioner og økonomiske ressourcer. Selvom du har gode folk omkring dig, skal du også evne at kunne håndtere og afslutte projektøkonomi på tilfredsstillende vis.
Innovativ og ambitiøs
- Som leder skal du selvsagt kunne se muligheder fremfor begrænsninger. Du skal være nysgerrig på fremtiden og ambitiøs på Observatoriets vegne. Du skal kunne inspirere til nye idéer og turde tænke ud af boksen – sammen med medarbejderne, hvor idéerne og de faglige indspark står i kø. Det kræver en person med en god forståelse for og gerne erfaring med forandringsledelse og projektledelse.
- Du skal have vilje og evne til at engagere dig ind i ledergruppen under Kultur, fritid og ungeliv, som er det kerneområde, hvori Observatoriet i Brorfelde er organiseret.
Uddannelse og baggrund
Din uddannelsesmæssige såvel som karrieremæssige baggrund kan have taget mange former, før du når til at søge denne stilling. Vi ser dog gerne, at du har:
- Brancheerfaring – evt. fra en lignende eller anden organisation med et publikum
- En inddragende og uddelegerende ledelsesstil
- En god forretningsforståelse
- Relevant ledelseserfaring og god organisationsforståelse
- Erfaring med personaleledelse og kompetenceudvikling
- Evner til at udvise åbenhed og mod til at sætte fagligheder i spil
- Et godt netværk, der kan bringes i spil til stedets udvikling
- Erfaring med og flair for fundraising
- Flair for data og analytisk sans
- Kan og vil bevæge dig mellem flere samtidige ledelsesrum. Du skal på en og samme tid være leder af Observatoriet, mens du formår at være en aktiv del af en ledergruppe, og af den samlede organisation Holbæk Kommune.
Vilkår
Ansættelsen er en fuldtidsstilling og vil ske i henhold til relevant og gældende overenskomst og efter forhandling med den forhandlingsberettigede organisation. Der vil også indhentes børneattest.
Nærmere oplysninger og eventuelle spørgsmål kan rettes til:
- Chef for Kultur, fritid og ungeliv, Brian W. Ahlquist på tlf. 7236 6293 eller e-mail bwah@holb.dk
- Formidlingsansvarlig og teamleder, Thomas R. Juel på tlf. 7236 1259 eller e-mail thojj@holb.dk
- Drifts- og administrationsansvarlig, Marianne Gottschalck på tlf. 7236 6181 eller e-mail magot@holb.dk
Ansøgningsfrist er fredag den 1. marts 2024. Ansøgninger modtages udelukkende via Emply.
Første samtalerunde sker fredag den 8. marts 2024. Senere vil to-tre kandidater blive udvalgt til anden samtalerunde, som afholdes fredag den 22. marts 2024. Vi forbeholder os retten til at bede ansøgere om at udfylde en personlighedstest som en del af rekrutteringsforløbet.
Alle kvalificerede ansøgere opfordres til at søge stillingen uanset køn, alder, handicap, etnicitet, politiske og religiøse overbevisninger eller seksuel orientering.
Vi er 4.800 passionerede kollegaer, der hver dag servicerer Holbæk Kommunes ca. 74.000 borgere.
Vi samarbejder og bruger vores fagligheder til at skabe vigtige løsninger og yde god service for borgerne i kommunen. Vi vægter arbejdsmiljøet højt og ønsker at udvikle vores medarbejdere fagligt og personligt. Der er derfor gode muligheder for at få nye udfordringer i jobbet.
Læs mere om, hvordan det er at arbejde i Holbæk Kommune.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Holbæk Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Holbæk Kommune, Observator Gyldenkernes Vej, 3, 4340 Tølløse
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 01-03-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5991963